04 July 2010

Budaya Fanzine:

Kami angkat tabik serta hormat kepada editor-editor fanzine yang masih lagi berkecimpung secara terus menerus didalam bidang penulisan, pemotongan, penampalan serta pemotostetan fanzine sehingga ke hari ini [adakah masih dijual dengan harga RM2 lagi?-ED]. Aku sendiri dah lama tak ambil tahu tentang perkembangan terkini scene penulisan fanzine di Malaysia mahupun luar negara walaupun fanzines dan bands adalah merupakan dua elemen yang boleh dianggap fundamental dalam DIY Punk Hardcore scene.

Tapi melalui blog blog yang aku baca [baca: Blog Faisal Terbang Bebas], aku dapati masih lagi ada rupanya mereka mereka yang terus dengan perjuangan mereka menghidupkan budaya fanzine ini di dalam ibu pertiwi ni. Aku kalau boleh ingin jugak bersama sama mereka mereka ini diperbatasan punk hardcore tapi apa kan daya masa tidak mengizinkan diri ini untuk kembali berkecimpong secara aktif.

Masa aku mula-mula mengscenekan diri dulu, Malaysia boleh dikata sedang menuju kearah kebanjiran fanzines. Circa 1997 hingga 2001 aku rasa dekat berpuluh-puluh fanzine telah dimuntahkan kepada scenester, Knickerbokers la Think Smart Act Blur la Circamelee la Maximum Think la Broken Vision la Rain City la DRSA la Mosh la Chaos PS la Sebutir Bintang Merah la Periodical Dissonant la Roots la Thinking Str8 la Oldskull la apa la (penat tulis nama zine yang aku masih ingat-ED). Tak dan nak baca semua. Tambah tambah lagi aku dan Faisal Terbang Bebas yang sedikit PC ("politically correct") tentang isi kandungan fanzine ni. Padahal fanzine kitorang sendiri pun macam haramullazi.

Tapi apa yang aku suka sebenarnya ada lah impak yang diterima bila baca zine. Mesti rasa macam nak buat fanzine sendiri. Seronok bila aku fikir balik dengan membaca fanzine, kanak-kanak punk hardcore masa tu jadi tertarik untuk buat fanzine sendiri. Betapa kuatnya pengaruh DIY kepada anak anak muda ni. Tak kisah lah siapa poser [title zine editor memang cukup cool -ED] atau siapa yang betul betul boleh menulis. Yang penting bagi aku adalah keinginan untuk membuat sesuatu sendiri. Dalam falsafah DIY, elemen "pengaruh mempengaruhi" ini bagi aku adalah asas utama. Heres a chord and here is another and heres the other one, now go and form your own band. Mesti pernah dengar kan? Masalahnya, ada lagi ke impak macam tu sekarang?

Alangkah bestnya kalau boleh diputarkan masa untuk kembali ke era tu.

No comments: