03 July 2010

To The Good Old Days:

Diam tak diam dah dekat 12 tahun berlalu sejak aku bertungkus lumus menerbitkan isu pertama Fanzine Abstained Agogo dari meja buruk aku di No.60 kampung Lundang Paku, Kota Bharu Kelantan. Dengan tulisan tangan yang ala ala kemas, cover depan gambar mr.bean (isu 3), jual RM2 plus stamps yang selalunya boleh di recycle ataupun tolak secara pukal dekat distro-distro (ya, dulu ada benda namanya Distro sekarang dah 99% pupus) yang berminat. Setiap negeri akan ada satu distro paling kurang, jadi network tu besar.

Daripada aku berseorangan menulis sehinggalah Azril Kekuda Grind Kedai Piah yang pada masa tersebut merupakan seorang skinhead yang berdedikasi menyertai aku sebagai co editor dan sehinggalah Faisal terbang bebas, seorang peace punk yang radikal terbang dari Penang untuk turut menyertai keluarga Abstained Agogo.

Pada sekitar tahun 1997-1998, hanya ada fanzine aku dan juga fanzine Jera iaitu the infamous CorePack fanzine, nama yang kononnya diambil dari perkataan melayu "Kopek" yang membawa maksud "membuka". Seperti mengopek (pealing) buah durian. Pada hal memang intentionally nama tu sebenarnya a nod to female breast atau pun buah dada wanita. Ya. Kopek juga bermaksud buah dada dalam bahasa kelantan.

Daripada dua fanzine hasil mengarut dua orang budak sekampung (ya, saya dan jera sekampung) ini akhirnya bercambah menjadi satu scene punk hardcore yang lebih kurang ala ala utuh dan jitu. Bukanlah ingin mengambil kredit sebagai pengasas scene DIY punk hardcore di Kelantan, tetapi kehadiran dua fanzine ini sedikit sebanyak menjadi pembuka lembaran punk hardcore scene yang lebih signifikan di kelantan. Terima kasih kepada kewujudan kolum Blasting Concept didalam akhbar sisipan The Perfect Pitch didalam akhbar The Sun yang dikelolakan oleh encik Joe Kidd pada waktu itu, umum akhirnya mengetahui bahawa ada fanzine yang dikeluarkan daripada Kelantan.

Selepas itu aku dapat tahu ada fanzine fanzine baru yang diterbitkan seperti DonGan Zine yang diusahakan oleh seorang skinhead yang bernama Jarl. Scene skinhead di Kota Bharu pada waktu itu memang sudahpun agak kuat dengan Kota Bharu Rebel Squad dan Tumpat Revoltersnya. Kelompok kelompok ini sentiasa dapat dilihat berjalan beramai ramai lengkap dengan gear skin head lengkap mereka i.e. dengan Doc Marten nya, Fred Perry nya, Everlast nya, Ben Sherman nya, Suspenders nya dan rambut botaknya, pada setiap hari sabtu. Tali boot either putih (for no racism) atau merah (for patriotism).

Selepas itu aku jumpa lagi seorang editor daripada Pasir Mas yang belajar di UITM Sham Alam. Brader tu sanggup datang rumah aku untuk bertemu mata. Sayang sekali aku dah lupa nama fanzine nya. Yang aku ingat, dia ada interview dengan band Naga Berapi dari Shah Alam.

Dari situ juga aku mula mencari warga punk rock lain yang berada di Kota Bharu. Aku dapat jumpa Nik Ikhwan yang menulis Life is Funny newsletter. Sebelum Life is Funny, Encik Nik tulis B-oi-sterous newsletter. Aku dapat jumpa juga Hisham (Ise) dan Hapis Shit yang tulis fanzine bersama, Sayangnya aku lupa juga nama fanzine diorang (dah ingat, nama zine dia Noi Fanzine-ed).. Lepas tu jumpa satu fanzine dari mamat yang bernama Kunin. Nama fanzine dia pun aku dah lupa. Dan ramai lagi yang aku sendiri pun dah lupa (it was like 12 years ago man, cut me some slacks here). Ramai yang masih lagi follow scene ni dan ramai juga yang berhenti. But it was fun indeed.

Daripada penglibatan aku dalam dunia penulisan fanzine punk hardcore ni aku dapat kenal ramai orang didalam dan luar kelantan. Some of them aku dah lost contact, which is very unfortunate lah and a few of them masih lagi menjadi kawan kawan baik aku sampai ke hari ini.

The good old days.

No comments: