28 October 2008

Polemik Keetnikan Didalam Ringkasan:

Saya menamakannya sebagai polemik keetnikan ataupun Ethnicity Polemics. Sejauh mana dalamnya konsep dan idea disebalik sebuah bangsa Malaysia dan sejauhmana pula kebolehterapan sebuah konsep yang seakan-akan utopia itu didalam konteks dan acuan politik tempatan. The Malaysian Reality seperti yang saya selalu ulang sebut kepada seorang teman tatkala berbicara tentang isu-isu kontemporari terutamanya politik semasa. Senario politik yang tidak boleh tidak untuk memetik komposisi utama kaum-kaum unik yang terdapat didalamnya. Itulah dia akar sebenar polemik keetnikan.

Apakah dia polemik keetnikan? Sesuatu yang tidak boleh tidak untuk menyentuh sensitiviti kaum atau hujah hujah yang mengelilingi kepentingan kaum. Garis halus yang memisahkan Rasisme dan Rasialisme.

Dimana silapnya kita sehingga intipati keharmonian negara ini hanya diikat dengan dasar toleransi yang sangat rapuh dan halus diantara kaum? Adakah salah UMNO, MCA atau MIC yang perjuangan dan dasar masing masing berpaksikan kepentingan kaum masing masing? Seorang kawan pernah berkata bahawa kita perlu menghapuskan politik perkauman sebagai jawapan terakhir untuk menghentikan tribulasi politik yang semakin menjadi jadi ini. Tetapi bagaimana untuk menghapuskan politik perkauman sedangkan parti-parti politik itu sendiri bergerak dan hidup atas dasar kepentingan kaum mereka. Kita lupakan sebentar salah laku salah laku mereka.

Dan bagaimana pula untuk kaum-kaum yang berbeza ini untuk tidak mengendahkan kepentingan masing-masing sedang mereka sendiri tidak pernah merasakan bahawa mereka adalah satu bangsa yang sama? Disini kegagalan konsep Malaysian Malaysia yang dipopularkan oleh DAP dapat dilihat dan didalami.

Untuk menghapuskan politik perkauman adalah seperti menghapuskan kesedaran mengenai identiti diri sedangkan manusia dijadikan tuhan dengan kepelbagaian identiti agar manusia boleh berkenal-kenalan diantara satu sama lain. Politik perkauman akan tetap wujud selagi mana kaum itu sendiri wujud.

Ethno-centrismnya Malaysia adalah berpunca daripada sistem pendidikan Malaysia yang mana setiap ras atau bangsa mempunyai sekolah-sekolah untuk ras dan bangsa masing-masing. Sudah terlalu lewat untuk kita berundur kerana tidak mungkin masyarakat cina akan bersetuju agar Sekolah Jenis Kebangsaan bangsa mereka dilupuskan, begitu juga masyarakat India. Pemupukan keseragaman bangsa kepada satu bangsa sahaja seharusnya bermula disini, tetapi penyelidikan sejarah didalam kontek geo-budaya masyarakat malaysia pasca merdeka turut menyarankan bahawasanya kita sebenarnya berada didalam keadaan bingung, samada untuk menyalahkan sejarah atau menyalahkan diri kita sendiri kerana membenarkan sebuah kesilapan lampau sehingga kesilapan itu dianggap sebagai satu kebenaran yang terpaksa diterima umum.

No comments: