31 October 2008

SS DECONTROL - The Kids Will Have Their Say (1982)

Justify Full
Boston Hardcore. Diantara band yang paling aku minat dewasa ini. Lambat sikit aku tahu pasal band ni sebab masa diorang aktiv circa the early 80s pun aku baru nak belajar berjalan. Aku tahu pasal band ni pun melalui American Hardcore hasil karya Steve Blush since the band was heavily featured in both the book and the movie. Band ni adalah sebuah band SxE yang sangat militan and diorang lah yang start dengan ideology hardline dalam Punk Hardcore bersama dengan dua lagi band dari daerah Boston iaitu Negative FX ngan DYS.

Bebudak yang tengah berlari naik tangga tu adalah geng Boston Crew, iaitu crew HC yang sangat radikal dalam bab bab Straight Edge dan ketua diorang adalah gitaris dan primary song writer and lyricist SSD yang bernama Al Barile. Hardline punya SxE diorang sampai satu tahap ketuk tin arak dari tangan orang lain, even pelopor idea tersebut iaitu Ian MacKaye dan Minor Threat pun tak macam tu.

Musically, ini antara prototype terawal band-band hardcore yang main muzik dengan chord chord yang grim dan jahat berbeza dengan band band hardcore lain yang sezaman dengannya yang lebih kepada bluesy chords yang aku takleh masuk sangat. Album ni memang heavy, walaupun album kedua mereka selepas tu tak berapa best sebab diorang perlahankan tempo but still untuk semua yang claim diorang HC kena cari album ini sebagai koleksi sebab album ni memang klasik hardcore terbaik.

Band ni berpecah pada tahun 1985. Al Barile buat satu band baru iaitu Gage yang main rock ala ala grunge. Memang seattle sound habis. Malah dia punya vocalist pun cam Chris Cornell rip off. Sucks big time.

No comments: