06 October 2008

NOSC - Sebuah Kisah Klasik bahagian 3:

NO ONE SHOULD CRY part 3. Sedikit cerita cinta NOSC 1998 – 2001.
BY HAFEEZ AMAN.

Sambungan dari bahagian 2.

Masa tu kota Bharu dah kebanjiran (meminjam kata-kata Firdaus) newsletter. Semua orang tulis newletter dan Fanzine. Kami memang posers and trendies. Nak buat camne. Hahaha. Aku sendiri selain Abstained Agogo aku tulis Cintakan Aman Newsletter sampai isu 12.

Faisal pula tulis Sebutir Bintang Merah Zine, Roti dan Ros zine, Epitome of My Life Fanzine (yang sebelumnya dia nak kasi nama Pemuas Hawa Nafsu. hahaha) dan macam macam disamping tolong aku buat Abstained Agogo. Blog dia Bilik.blogspot tu adalah asalnya sebuah newsletter yang bertajuk Bilik Kecil Itu kalau tak silap aku. Aku panggil dia Faisal terbang bebas sebab email dia terbang bebas. Gile anarkis ni. Kuar lepak tentera hitam habis. Compang camping pakai patches. Muahaha. Sekarang dia dah bakal jadi bapak budak. Dia ni juga vokalis suara kecik untuk band Ancaman.

Ayeh pula melanjutkan Pelajaran ke UITM dalam bidang sport science sebelum tukar ambil Art and Design kat Shah Alam sebelum bertukar ke Machang. Dia pun tulis A Peace Destination Fanzine (nick femes dia dalam IRC haha) tapi tak ingat pulak aku samada zine tu rilis ke tak sebab aku ngan Faisal kondem isi kandungan fanzine tu sebab pada mata kami yang PC (politically correct) ni, zine dia tu terlalu band/music oriented. Kami mahu anarki. Kami mahu anarki. Muahaha. Pastu dia buat Now and Again Newsletter (nama tu dia cerita kat aku dia ambil dari kata-kata the rock si ahli gusti masa The Rock tengah gaduh dengan stone cold Steve Austin. Tak anarki langsung. hahaha) sambil still tolong aku tulis Abstained. Last sekali aku jumpa dia tengah nak habiskan final sem dia. Aku tempah satu loket silver daripada dia. Senyap aje? Bajingan betul. Oh ya. Ayeh ni juga vokalis band grind punk terulung KB, Ancaman dan terkenal dengan kekuda grind nya. Kedai Piah Gore Grind habis.

Pudin Mamat tulis untuk Corepack dengan jera pastu ada newsletter dia sendiri yang kalau tak silap aku tajuk dia Against hate. Nazier dengan Tears of Mine, Dean dengan Mirror of Mind, Firdaus dengan A piece of Peace, Moy dengan Agony, Jera dengan Corepack zine dan Jeritan Batinku zine, Hapis Shit (kami panggil dia hapis shit sebab dia ada baju Shitworker masa tu. Shitworker ni sideproject band fendi ngan joekidd c.dung) dengan Melontar Batu Ke Bintang zine, Nik Ikhwan dengan Freedom Junkie dan macam macam lah. Senang citer setiap orang masa tu samada ada zine dan newsletter sendiri atau jadi kolumnis untuk orang. Ganas gak aaa. Bukan sebarangan scene. Hahaha. Scene yang penuh dengan nerds yang rebellious.

Band pulak kebanyakannya asyik rotate orang orang yang sama. Nak hidupkan scene punya pasal. Memang struggle. Aku (bass), Ayeh (vocal besar/growl), Faisal (vocal kecik/scream) dan Pudin (drums) formed band punk HC grind pertama dari KB dengan nama ANCAMAN yang tak pakai gitar. Dengan moto kumpulan “ancaman cinta nostalgia abadi” hahaha. Sempat rilis satu rehearsal yang dirakam di Hanis Studio yang diiringi gelak ketawa Nik Ikhwan yang asyik gelak tengok Ayeh dengan kekuda grind dia, yang bertajuk Let The Dove Fly Free. Kulit demo tiru Crass Records punya style. Hahaha. Promo demo ni ada beberapa lagu sendiri sebab kami memang tak pernah main lagu orang time jamming (kecuali 2 lagu Parkinson yang pernah dimainkan untuk satu jam session ni) dan tak diedarkan kat sesiapa pun. Yang aku ingat, satu copy (satu-satunya copy) ada dalam simpanan Din Akar (Roots).

Firdaus, xDeanx ngan xNazierx formed Shabra Shatila dengan bassist dia xjuwex (masa diorang sxe hahaha) dengan seorang drummer nama Hery Bob. Tapi last last aku ganti jadi drummer permanent. Ada lagu lagu Original yang tak sempat dirakam secara proper. Shabra Shatila ni main Emo HC yang kitorang panggil Shabracore tapi sebab ada lagu arab sebiji yang juga bertajuk Shabra Shatila, orang pakat kata kami main MuslimCore. Hahaha. Entah darimana si Firdaus curi puisi Arab tu. Antara lagu lagu lain adalah Tangisan Tasik Selatan yang juga tak pernah dirakamkan. Baru-baru ni ada aku bincang dengan JJ dan Dean untuk reunion and terbitkan SxSx the lost tapes, tapi tak jadi sebab bila aku submit lagu lagu aku pada JJ, dia kata bunyi metal sangat. Ah.. malaslah.. hehehe.

Pudin Gupa ngan Nasier main dalam band punk rock terulung bernama Revenge of The Killer Germs. Lagu lagu diorang memang best gile pastu aktif main kat sirkit KL kejap pastu terus hilang. Sayang betul. Asalnya pudin dan Gupa je. Pastu last sekali Nasir ditarik masuk. Last sekali aku dengar Faizal colour of her eyes masuk jadi second guitarist. Apa dah jadi ngan band ni? Lagu sedap, frontman dah hensem. Kalau rilis demo ni, maunya Fat Mike nak ambik dok bawah Fat Wreck Chords. Hehehe.

Affa dengan Jemi buat band Phalanx Suffer yang memang influence RATM habis. Ada rekod demo tapi aku tak tahu apa jadi dengan demo tu. Dirakam di Dominant Studio kat Stadium Sultan Muhammad Ke IV. Pudin dengan Manisah jadi guest vocalists secara duet. Satu lagu tu riff dia sebiji lagu NET (Never Ending Threat, raging brutal HC dari JB) whats the point (whats the reason) yang ada dalam kompilasi HC pertama Malaysia Visionvile hardcore terbitan the infamous Strange Culture (skang ni dah jadi Clockwork recs) dan As It Is tu. Aku pernah dengar demo tu tapi bagi aku tak sedap sebab clean sangat. Tak cukup anarki. Haha.

Aku (guitar) ngan ayeh (drums) buat projek band EAT atau nama penuh dia Epileptic Aphrodisiac Thrombosis main Pop Grind melalut lalut. Ada lagu lagu yang dirakam secara spontan tapi entah kemana dah. Hahaha.

Aku nazier ngan Dean formed satu band Old School HC ni nama dia Proof Of Life yang femes nama band dulu sebelum band tu sendiri even started to rehearse. Masa tu yang main Old School tak banyak. Masa tu yang femes adalah Second Combat dengan Fast Game (Malaysian What Happens Next bagi aku). Tiba tiba ada satu band dari KB main old school. Femes lah. Plan punyalah baik nak buat lagu lagu dengan lirik humour ala ala Charles Bronson. Satu lagu tu cadang nak letak tajuk Che Guevara is a Hardcore Hero sebab masa tu terlalu ramai sangat budak budak yang konon hardcore sebab pakai baju Che Guevara. Entah-entah sapa Che pun diorang tak tahu. Hahaha.

Pastu aku Faisal dengan Nazier buat satu lagi band project nama dia Kontra Komunal. Ini main pop ni ala ala Padi, Dewa. Ehhehe. Ada lagu sendiri tapi tak rekod. Lirik yang masih aku ingat dari band ini adalah dia sebut “bocah-bocah cilik” hahaha. Tanya Dhani kot kot dia ada simpan lagi lirik lagu ni. Jam beberapa kali juga dekat satu studio belakang 7 Eleven di Taman Melawati tu. Faisal nak tukar nama band ni pada Forget My Name. Bapak tak best. Hehe.

Nazier, sebagaimana dia cerita ngan aku, dengan Juwe buat Berudu Putih katanya. Entah betul entah tidak. Tapi aku rasa macam tipu je. Hahaha. Memang happening habih.

Bersambung ke Bahagian 3.

1 comment:

dean said...

jgn lupa akan in one hour forward

hehe..walaupun band last minute tp among band kb yg sempat main gig tu. dkt jb lg tu!